پرستویی: نگران کمکاری در سینما نیستم/مثل قهرمان «بیهمه چیز» شدم
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۶۶۰۲۳
پرویز پرستویی بازیگر اصلی فیلم سینمایی «بی همه چیز» در نشست رسانهای این فیلم در جشنواره فجر، بااشاره به فعالیتهای اجتماعی سالهای اخیرش تاکید کرد نگران کمکاری در سینما نیست. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری فیلم سینمایی «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی مقدم شامگاه یکشنبه ۱۲ بهمن ماه در برج میلاد؛ سالن رسانه در خلال برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این نشست محسن قرایی در پاسخ به پرسش حمیدرضا مدقق درباره انگیزه خود برای ساخت این فیلم گفت: تقریباً ده سالی بود که برای ساخت این فیلم تصمیم داشتم. پیش از ساخت اولین فیلمم در نظر داشتم این فیلم را بسازم، ولی از آنجایی که فیلم سختی بود و پروداکشن سختی میطلبید، امکان ساختش میسر نبود. بعد از ساخت دو فیلم شرایط ساختش فراهم شد این متن را در دوران دانشجویی خوانده بودم و خیلی دوست داشتم.
پرویز پرستویی بازیگر اصلی فیلم هم عنوان کرد: اولین چیزی که برایم مهم بود، نقش بود. باید بگویم اساساً در کاری که دوست نداشته باشم حضور پیدا نمیکنم، محسن قرایی را هم از سالها پیش میشناختم، وقتی متن را خواندم فکر کردم جزو وظایف من است در آن حضور داشته باشم.
جواد نوروزبیگی تهیهکننده اثر هم گفت: سال پیش همین موقعها آقای قرایی این فیلمنامه را به من داد. سریع خواندم و تلاشم را کردم کار را جلو ببرم.
قرایی عنوان کرد: جا دارد از محمد داودی یاد کنم که فیلمنامه بسیار درجه یکی است و در کنار من بوده است. اساساً خودم را کارگردان میدانم، ولی نمیشود در کار ما فیلمنامهنویسی و کارگردانی جدا کرد اصراری به نوشتن فیلمنامهها توسط خودم ندارم، ولی این کار را باید خودم میکردم.
فیلمهای یک کارگردان الزاماً نباید شبیه هم باشد
قرایی ادامه داد: الزاماً نباید فیلمهای یک کارگردان شبیه به هم باشد برای من جذاب است در ژانرهای مختلفی کار کنم اساساً اعتقادی ندارم، چون فیلم قبلی من در فضای شهری بوده حتماً فیلم بعدی باید در همان مسیر باشد دوست دارم فیلم بعدی هم ارتباطی به «بی همه چیز» نداشته باشد.
وی ادامه داد: در نمایشنامه کاراکتری به نام نوری وجود نداشت. تمام تصمیمگیران این ده مرد است دوست داشتم زنی باشد تا این افراد را بالانس کند فکر کردم بهترین کاراکتر نوری است به واسطه علاقهای که به حیوان خود دارد و عواطف دارد این شخصیت باید زن باشد.
پرستویی توضیح داد: شخصیت امیر یک جاهایی مقصر است یک جاهایی نیست، ولی خیلی هم بیگناه نیست، ولی به شرایط زیست برمیگردد عواملی مختلفی دست به دست هم دادهاند که یک جاهایی مقصر باشد و یک جاهایی نه.
باران کوثری هم گفت: چیز مهمی که از مادرم یاد گرفتهام این است که به جایزه فکر نکنم، ولی این به معنی نیست که از جایزه خوشم نیاید گرفتن این نقش و لذت پروسه اجرا برای من کافی بوده طبیعی است که حتی نامزد شدن در آن برایم مهم خواهد بود. اما فکر میکنم پیشنهاد چنین نقشی خودش یک جایزه است.
قرایی درباره اینکه آیا فیلمش حرف روز جامعه را میزند عنوان کرد، گفت: فیلمساز نمیتواند مدعی باشد فیلمش با شرایط کنونی جامعه نسبتی ندارد من از چیزی که در اطرافم میبینم، تأثیر میگیرم آدمهای مختلف نگاههای مختلف به جامعه دارند من به هر نظری که درباره این فیلم دارند احترام میگذارم، ولی فکر میکنم فیلم بیانگر نظر من درباره اتفاقات است. هر چیز دیگری بگویم اضافه است.
وی گفت: آن موقعی که نمایشنامه را انتخاب کردم تجربه تئاتر نداشتم، ولی تماشای تئاتر و خواندن نمایشنامه را دوست دارم.
پرستویی: یاد گرفتهام در سینما کمکار باشم
پرویز پرستویی هم در پاسخ به سوالی درباره تأثیر فعالیتهای اجتماعی سالهای اخیرش بر کمکاریهایش در سینما عنوان کرد: کمکهای من از زمانی شکل گرفت که معضلات اجتماعی توسط مسئولان دیده نشد و من وظیفه داشتم کمکی کنم. من نگران کمکاری خودم نیستم این موضوع هم برای امروز نیست به من یاد دادند هرچه کمتر کار کنی بهتر است.
پرستویی بیان کرد: همیشه فیلمهای ما در صحنههای خاص از حضور هنرور آسیب میبیند. از یکایک هنرورهای این فیلم تشکر میکنم که چهار ماه تمام زحمت کشیدند. اولین بار این هنروران را دیدم فکر کردم آموزش دیدهاند که از قرایی تشکر میکنم این چنین آموزش داده بود. حسی که پای چوبهدار داشتم و اگر میبینید خوب درآمده از همین هنروران گرفته بودم.
مرتضی هدایی مدیر فیلمبرداری فیلم هم عنوان کرد: با جستجوی زیاد لوکیشن این فیلم را پیدا کردیم و جا دارد از جواد مطوری تشکر کنم که بخشهای زیادی از صحنه وجود خارجی نداشته و توسط او ساخته شده است. به نظرم این فیلم از لحاظ بصری یک فیلم کلاسیک با همه مختصات کلاسیک است. چشم اندازها هم یک مدل شاعرانه داشت.
قرایی درباره شخصیت پردازی بیان کرد: من فکر میکنم بر اساس پروسه است. امیر قهرمان نبوده اشتباهاتی داشته و در گذشته خطاهایی داشته، او کاملاً خاکستری است او وقتی زیر چهارپایه میزند میفهمد که به ته خطر رسیده، او همه چیز خود را از دست داده است و وقتی اینها را میبیند تصمیم به تمام کردن همه چیز میگیرد. من فکر میکنم کاراکتر یک پروسه را طی کرده است.
پرستویی: مثل امیر شدهام
پرستویی درباره جذابیت کاراکتر امیر در فیلم برای خودش عنوان کرد: پایان بندی برای امیر را خیلی دوست داشتم یکی از چیزهایی که من را به این وامیدارد که هر هفته از شهر بیرون بزنم، به کسانی سر بزنم که شناسنامه ندارند و داد بزنم اینها جزو هشتاد میلیون است همین است. روزی که قصه را خواندم، احساس کردم زندگی من مثل امیر است.
وی افزود: اصلاً من هم مثل امیر شدهام به چه کسی باید اعتماد کرد؟ چه باید کرد؟ چرا هر روز نابهنجاری و بی عدالتی میبینیم؟ چرا به جایی میرسیم که سکوت میکنیم؟ چقدر من ضربه از دنیای مجازی خوردهام؟ من گوشم را بستم فکر کردم اگر تحت تأثیر قرار بگیرم باید بگذارم بروم، ولی من اهل رفتن نیستم با گفتن این حرفها برخی فکر میکنند ما ریاکاریم، ولی عیبی ندارد، من این ریاکاری را دوست دارم. من امیر و اتفاقات این فیلم را در جامعه خودمان میبینم.
محسن قرایی درباره دیگر عواملای ین فیلم گفت: اعتقاد داشتم موسیقی این فیلم نباید مستقیماً به موضوع این فیلم بپردازد. میخواستم یک موسیقی کاملاً کلاسیک باشد. حامد ثابت واقعاً بهترین موسیقی را برای این فیلم نوشته و نزدیکترین چیزی بود که من میخواستم. عماد خدابخش تدوینگر هم بسیار کاربلد است من دائم از مشورتهای او استفاده میکردم. حضور هدیه تهرانی بی نظیر بود هادی حجازی فر در آخرین لحظات به داد من رسید، اگر نبود فیلم ساخته نمیشد.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: پرویز پرستویی جشنواره فیلم فجر فجر یک جا هایی بی همه چیز فکر می کنم فکر کردم کم کاری کم کار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۶۶۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با شیوع بیماری کرونا بسیاری از ایرانیها به دنبال واکسن کرونا بودند در این میان چند مدل واکسن در کشور وارد و توزیع شد، در این میان یکی از واکسنهایی که بسیاری از مردم ایران استفاده کردند آسترازنکا بود، در این میان از همان ابتدایی که واکسن آسترازنکا وارد کشور شد نظریههای مختلفی در مورد این واکسن در نشریههای مختلف منتشر میشد که قطعا واکسن آسترازنکا دارایی عوارضی است که میتواند به بدن گیرنده واکسن آسیب جدی وارد کند.
آسترازنکا چه نوع واکسنی است؟
واکسن آسترازنکا یک واکسن کووید ۱۹ است که توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا توسعه داده شده و از طریق عضلانی تزریق میشود. این واکسن، با استفاده از آدنو ویروس ChAdOx۱ شامپانزه به عنوان ناقل ویروسی ساخته شدهاست. این واکسن از دسامبر سال ۲۰۲۰، در حال انجام تحقیقات بالینی فاز III بودهاست.
واکسن آسترازنکا، بهصورت دو دوز نیم میلیلیتری در عضله دالی بازو، در افراد بالای ۱۸ سال، تزریق میشود. دوز دوم نیز پس از ۶ تا ۱۲ هفته از دوز نخست، تزریق میشود. اثربخشی این واکسن در پیشگیری از ابتلا به موارد حاد کووید ۱۹، پس از ۲۲ روز از تزریق دوز اول، معادل ۷۶ درصد و اثربخشی آن پس از تزریق دوم، به ۸۱ درصد میرسد.
اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون
شرکت داروسازی آسترازنکا اعتراف کرد واکسن کووید ۱۹ که با نام «کووید شیلد» عرضه شده بود، ممکن است به عوارض جانبی نادری از جمله لخته شدن خون و تعدادپلاکتهای کم منجر شود.
واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در ۱۵۰ کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.
برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن ۶۰ تا ۸۰ درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است، اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.
در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود ۵۰ قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار ۱۰۰ میلیون پوند غرامت شدند.
یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمیتواند کار کند.
هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد، اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر میشود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکتهای خون در افراد است.
این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در ۲۰۲۳ میلادی مبنی بر این است که قبول نمیکند TTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.
باید نگران واکسن آسترازنکا بود؟
در همین زمینه آمیتیس رمضانی متخصص بیماریهای عفونی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد عوارض واکسن آسترازنکا اظهار کرد: این واکسن از جمله واکسنهایی است که بر پایه وکتور و آدونا ویروس به شمار میرود که غیر فعال است و نسبت به سایر واکسنها عوارض بیشتری دارد.
وی افزود: واکسنهای برپایه وکتور عوارض بیشتری نسبت به سایر واکسنها دارند و باید حداقل تا ۱۰ سال مورد ارزیابی قرار بگیرد، اما با توجه به شرایط پاندمی کرونا بسیاری از واکسنها خیلی زودتر وارد بازار شدند.
اکثر واکسنها دارای عوارض هستند
این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: در نهایت برخی از واکسنهای کووید ۱۹ باید بگیم دارای برخی عوارض خفیف یا بیشتر هستند؛ البته بیشتر واکسن سازهای داخلی عوارض واکسن را بررسی میکنند و افرادی که این واکسن هارا دریافت کردند باید مورد ارزیابی قرار بگیرند برای مثال واکسن پاستور از جمله واکسنهایی است که مورد ارزیابی پس از دریافت قرار میگیرند.
وی در مورد ایجاد لخته خون توسط واکسن گفت: احتمال ایجاد لختهی خون برای همهی افراد وجود دارد، اما بسیار بسیار کم بوده و حدود یک در ۱۰۰ هزار نفر این عارضه خود را نشان میدهد که این عارضه نیز اغلب در زنان در سن باروری شایع است مخصوصا زنانی که از داروهای ضد بارداری استفاده میکنند.
انتهای پیام/